Armbandsverkstad

 
 
Idag har jag varit pysslig så det står härliga till! Jag blev så inspirerad av alla DIY-armband jag sett på Pinterest att jag var tvungen att testa själv. Jag har försökt att beskriva så gott det går men inga av dessa armband är speciellt svåra att knåpa ihop själv, det är faktiskt hur enkelt som helst.
 
 
Alla snören/remmar här går att köpa på vilken hobbyaffär som helst, här har jag använt mig av ett lite tjockare snöre i läderimitation, på bägge sidor av detta lägger jag två längder "kulband" (i brist på bättre namn för det). Dessa är bara att klippa till önskad längd, eftersom de inte ska flätas eller liknande behövs ingen större säkerhetsmån. Det tunnare snöret, även detta i läderimitation behöver man dock en bra bit utav, eftersom detta ska viras runt kulbanden hela vägen (2m räcker till ca 45 cm kom jag fram till). Knyt en redig knut med det tunnaste snöret, för säkerhets skull kan man dutta på lite superlim om man vill vara extra säker på att det håller. När detta är gjort är det bara att börja vira det tunna snöret runt kulbanden med den tjockare remmen i mitten.
 
 
 
 
Till detta armband behövs ett lite tjockare snöre av valfri sort och några muttrar, jag har här använt mig av lite större muttrar men jag tror man kan få ett snyggare resultat om man använder sig av aningen mindre muttrar, men vad vet jag, det är väl lite av en smaksak. Klipp till 3 längder, ca 40-45 cm, trä på lite muttrar och börja fläta. Jag tycker det var fint att fläta utan muttrar en bit och sen kanske använda sig av 5-7 muttrar på varje längd. Att fläta in muttrarna är egentligen inga konstigheter, varje längd du viker in i flätan får en mutter, passa på att vinkla dem aningen neråt och knyt hårt!.
 
 
 
Till detta armband behövs totalt 6 längder, 3st lite tunnare och 3st lite tjockare (ca 40-45 cm). Det går även utmärkt med bara tre längder, då får man pärlan mer centrerad i själva flätan vilket också är fint, men här ville jag ha pärlorna på kanten. Fläta flätan som vanligt med tre längder, det är bara att du i varje längd har ett tjockt snöre och ett tunt. I det tunnare sätter du pärlan som du flätar in varannan gång du kommer till "kanten". Även här lönar det sig att knyta hårt.
 

Postat av: Helena

Skitsnyggt! Pysslig du är :-) Det var riktigt länge sedan jag pärlpysslade... om inte produktfotograferingen av pärlburkar räknas ;-)

Hoppas du haft en fin sommar! Kram

2012-09-09 @ 20:17:39
URL: http://leafoto.blogg.se
Postat av: Frida

Jätte fina armband!
Vet du om någon sida där de säljer liknande material? :) Samt annat indian inspirerat fränt? ;)

Svar: Det jag använt finns i de flesta hobbyaffärer tror jag, både online och t.ex panduro. Finns säkert någon bra onlinebutik som säljer massa fina band/snören på m, till bra priser. En annan bra sida för just material är faktiskt Etsy, massa kul och inte hiskeligt dyrt att frakta till Sverige när det rör dig om små grejer =) Lycka till, kram!
Åsa

2013-02-14 @ 00:13:45

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: